کد خبر: 932
تاریخ انتشار: آبان 15, 1402

سقوط کارآفرینی در دره بی تدبیری

سقوط کارآفرینی در دره بی تدبیری

آموختیم که کارآفرینی یعنی تفکر و تدبیر ، یعنی تلاش و حرکت، یعنی ارزش آفرینی،دیدیم و شنیدیم که کارآفرین ابتدا تفکروسپس عمل می کند . در سال های اخیر دلخوش بودیم که صدای پویای کارآفرینی در کشور هستیم و مشتاقانه به نهضت توسعه و گسترش کارآفرینی پیوسته ایم .

♦️ تشکیل کانون های کارآفرینان برتر رسمی استانی، و ملی و همچنین توسعه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی ، نوید تحرک و پویایی می داد. واضح است که هر عقل سلیمی می داند توسعه پایدار و مؤثر در جامعه حتما متکی برشاخص های کارآفرینانه است. دراین راستا غرق در جو کارآفرینی انجام هرکاری را در قاب زیبای توسعه قرار دادیم تا به فرهنگ سازی و ترویج کارآفرینی کمک شود. در دانشگاه ها دفاتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت افتتاح شد.، وزارت خانه ها، موسسات‌ و سازمان های خصوصی و دولتی در چارت سازمانی مراکز خود، اشتغال و کارآفرینی را ایجاد کردند.

این موج، پیام نشاط و پویایی و ارتقای دانش کارآفرینی را در کشورگسترش داد.، واین چشم انداز، نوید بخش صدای توسعه بود، اما این قهرمان نوپدید قربانی تفکرات واپس گرایانه شد. از سرعت حرکت سفیر پیشرفت شغلی و پویایی جامعه به ناگهان کاسته شد، هر چند معتقد بودیم که شاید رنگ و لعاب زده شده و رخت و تن پوش جدید به تن کرده تا به مهمانی پیشرفت دعوت شود اما غافل که پیشرفت در جهان توسعه نیافته، (حداکثر کمتر توسعه یافته) ارتباطی با کارآفرینی و افکار مترقی ندارد و اندیشه های ایستا و دستوری، نقشه راه را ترسیم می کند نه ظرفیت و پتانسیل وطرح های توجیهی کارآفرینان. در تفکرات کهنه کاسب کارانه سنتی، توسعه جوامع، محفلی، انتفاعی است و جایی برای ا فکار روشن و ارزش آفرین وجود ندارد.

کارآفرینی را بعنوان فرشته نجات اقتصاد بیمار و بحران زده ورسول توسعه ی پایدار در مدت کوتاه در اذهان جای دادیم و به یکباره مضطرب از جایگاه ترفیع یافته فرشته نجات، آن را به مسلخ بردیم. نکته جالب اینکه همه باور داریم که حرمت امام زاده با متولی آن است اما نمی دانم متولی کارآفرینی در کشور کیست؟.جنگیدیم و استدلال وفلسفه و منطق و آسمان و ریسمان ردیف کردیم که ثابت کنیم متولی کارآفرینی وزارت فخیمه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، آئین نامه و دستورالعمل و اساسنامه نوشتیم، اما در خواب غفلت تصمیمات غیر کارشناسی و اجرای برنامه های بدون پشتوانه بی بازده ، کارآفرینی در گردابی از فراموشی فرو می رود. کارآفرینی باید می رفت تا بتوانند بدون تفکر و دیسیپلین فکری پلان های اقتصادی خودرا متکی بر پول پاشی و بهره گیری از تسهیلات بی بازگشت در اقتصاد ژله ای به اجرا در آورند.

حال سوال این است که مشاغل خانگی، مشاغل روستایی و عشایری، تسهیلات اشتغالزایی(تبصره18-16)و تمامی فعالیت های حوزه اشتغال سنخیتی با کارآفرینی ندارند؟.واضح است که‌ با قبول عدم تاثیر کارآفرینی در پیشرفت کشور، نباید منتظر ظهور روزهای روشن در اقتصاد این سرزمين بود

اداره کل مربوطه که اسم با معنایی هم داشت( دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار)را منحل کردیم تا بگوییم در این کشور توسعه کار آفرینی و بهره وری نیروی کار و همچنین افزایش دانش کسب و کار و توان شایستگان جایگاهی ندارد، و اکنون با تخصیص یک پست تشریفاتی مشاور معاون وزارت، گامی بزرگ در راستای این بی توجهی برداشته شده است. بایدیادآور شوم که دراین شرایط هم، توهم توسعه داریم و از خود می پرسیم چرا کشور ما در مسیر توسعه قرار نمی گیرد .⁉️ 4ماه است کارآفرینی کشور تعطیل شده و آخرین میخ هم بر تابوت کارآفرینی کشور زده شد. کارآفرینی را درک نکردیم که می تواند راز ماندگاری و بقای اقتصاد رو به رشد ما باشد، کاش ما در تمامی فعالیت ها از شعار خارج می شدیم و تفکر جهادی ،مردمی را در نهضت بیداری کارآفرینانه لااقل منطبق بر شعار سال خرج می کردیم. دعا می کنیم که به ثروت اندیشه، ثروت رفتار و ثروت گفتار برسیم تا یک کارآفرین واقعی و پایدار باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *